söndag 10 mars 2013

Find the truth behind the brands: Stand up for women cocoa farmers

Förbenade Nestlé m.fl. rent ut sagt. Nästa gång köper jag enbart deras chokladsmakande Cheerios för att reclaima produkten på grund av kakaobönfarmarnas villkor, jag hittar deras epostadress på paketet och emailar ett nätt klagomål, bäst skulle vara om jag fick med mig tio av mina facebookvänner som fick med sig tio av sina som fick med sig tio av sina.

Varför gör vi - du och jag inte sånt här oftare, uppvisar vanlig sund, vettig civilkurage? Sådana här handlingar är väl tecken på bra, avvägd, säker och etiskt försvarbar civilkurage som alla kan utföra ? (ref. "säker civilkurage" av Leif GW Persson) ...Här, nyligen postat av Victoria Marzilli på Cause Oxfam America:

Tillåten bild från Tom Neuhaus, Project Hope and Fairness

Oxfam's done 18 months of research on the top 10 food and beverage companies and the impacts of their policies on major social and environmental issues. What did we find? All 10 could be doing a lot more to help make our world a better place.
Specifically, the world's biggest cocoa buyers – Mars, Mondelez, and Nestlé, who make products like M&Ms, Oreos, and Crunch – must make equality for women cocoa farmers a priority. When it comes to women, these 3 companies all score low on our Brand Scorecard because:
  • Most cocoa farmers and workers live below the poverty line, and many earn less than $2 a day.
  • Less than 5% of the price of a typical chocolate bar goes back to cocoa farmers.
  • In West Africa, where most of the world's cocoa comes from, women do nearly half of the labor on cocoa farms but own just a quarter of the land.
  • Women working on cocoa farms have fewer economic opportunities and, as workers, typically earn less than men. Just one example: in Nigeria, farmers told our researchers that women are paid $2-3 for a day's work, while men earn around $7 per day.

The women who grow and pick the cocoa that Mars, Mondelez, and Nestlé put in their products deserve better: better pay, fair treatment, opportunities for training, the chance to own the land they work, and more. It all starts with consumers like you raising your voice today.

Help expose the truth Behind the Brands. Together we can change the way these companies do business - and give poeple in poverty the tools they need to thrive. Learn more about Oxfam's Behind the Brands campaign at BehindTheBrands.org

Varför är de nigerianska kvinnornas dagslöner 4-5$ lägre än männens?? Varför går överhuvudtaget enbart ett par procent av priset på en chokladkaka tillbaks till farmarna (oavsett kön)? Du kan skriva under för en ändring på villkoren för kvinnorna här.

Och här har ni länken till Nestlé Sverige om ni vill ta reda på vilken svensk såld och marknadsförda produkt som vi orätt konsumerar utan ett pip, bl.a. Zoega och engångs-kaffekapslar och allt möjligt skit som vi häver i oss utan ett ord eller reaktion. Behöver jag nämna att Nestlé blivit kritiserat flertalet gånger, senast i Miki Mistratis och U. Robertos Romanos dokumentär (2012) Chokladens bittra bismak som sändes i SVT2, 3/2?

Svart på vitt, Nestlé m.fl. gör inte tillräckligt för att värna om mänskliga rättigheter, de gör inte tillräckligt för att värna om hållbar utveckling i de småsamhällen de engagerar i sina produktionsled.